شیرزاد شریف

 متولد  سال ۱۳۵۶ طهران در خانواده ای بسیار هنر دوست و صاحب نام که هنرمندانی همچون استاد فرهنگ شریف را در دامان خود پرورانده است چشم به دنیا گشود و از همان دوران کودکی با ظرافت ها و نوای دلنشین موسیقی اصیل ایرانی پرورش یافت

مادربزرگ او نیز تنبک را با چیرگی خاصی مینوازید بطوریکه از همان دوران کودکی شیرزاد محو و مدهوش تنبک گشته و مسبب آن شد که شیرزاد آموزش و فراگیری تنبک را در دوران نوجوانی نزد مکتب تنبک استاد گرامی خود جناب آقای بهمن رجبی آغاز نماید.

شیرزاد صاحب یکی‌ از قدیمیترین و اصیلترین سبکهای تنبکنوازی ایران است .

وی علاوه بر تنبک نوازندگی دف و تنبور را نیز در ایران آموخت و از اینگونه با موسیقی مقامی ایران و تنوع های ضربی موسیقی محلی ایران نیز آشنا گشت

شیرزاد شریف با اضافه کردن سیم بم به ساز تنبور به مانند استاد درویش خان وسعت و دامنهٔ صوتی ساز تنبور را نیز گسترش داده اند به طوریکه با تکنیک‌های ابداعی ایشان و اضافه کردن سیم جدید، صدای تنبور به مانند عود، سه‌ تار، تار و تنبور گشته است. 

وی در آمریکا، آمریکای لاتین و آسیا کنسرتهای هنری بسیار زیادی در زمینه موسیقی و در اکثر دانشگاههای معتبر آمریکا اجرا داشته است


 سرپرست و موسس گروه سماع در آمریکا بوده است که بدون وقفه از سال ۲۰۰۲
میلادی درسراسر آمریکا کنسرتهای نوین و اصیل موسیقی ایرانی بر پانموده است که از میان آنها میتوان به پژوهش ها و نو آوری های بسیا جالبی در زمینه خلق و اجرای فرم های اجرائی جدید برای موسیقی ایرانی به صورت آوانت-گارد و معاصر اشاره کرد.


شیرزاد علاوه بر شناخت عالی موسیقی ایرانی تسلط کاملی به ریتمهای عربی دارد و اولین تنبک نوازی است که در طول ۴۰ سال گذشته تحقیقات جدی زیادی را در زمینهٔ باز سازی و اجرای ریتم‌های اصیل رِنگی ایران زمین انجام داده است که کمک شایانی به احیای موسیقی‌ ریتمیک ایرانی‌ محسوب میگردد

Shirzad Sharif

Shirzad Sharif was born and raised to a highly acclaimed musical family in Tehran, Iran, which has nurtured the likes of the legendary Tar Grand Master Ostad Farhang Sharif and from an early childhood was exposed to the amazing intricacies of Persian classical music & learned to play the Tombak drum at the early age of 5.

While growing up in Iran he was fortunate enough to have had a privileged life & home and throughout his teenage and adolescent life studied Persian percussion & strings under the direct tutelage of some of Iran's finest Grand Masters of Persian Classical Music including the world renowned Tombak (percussion) Grand Master Ostad Bahman Rajabi & Ostad Ali Akbar Moradi & numerous other master musicians.

Shirzad has his own unique style and performs one of the oldest and most authentic styles of Persian drumming which was almost extinct & was strictly within the domain of the Qajar imperial court musicians of Persia.

He has also highly customized, redesigned & re-invented his string instrument the ("Tanbur") & customized it according to his own specifications, he has since developed numerous unique styles and highly specialized techniques to accommodate his specific style of performing Persian music. This electric-acoustic instrument combines 4 very important principle Persian instruments ("Setar", "Oud", "Tar") into the original ("Tanbur").

This has allowed for the unique creation of a full bodied instrument that allows the utilization of various techniques, tones and sounds, related uniquely to each of the 4 instruments capable of utilizing either electric effects or simply being played acoustically in a concert hall setting & format. 

Shirzad's body of work & music is some of the most creative, authentic, innovative, progressive classically based Persian music ever heard till this day & has been breaking genres, musical boundaries & geographical borders worldwide.

He is also responsible for restoring and preserving what is known as the Persian music & dance style called ("Reng"). An extremely elaborate art form & body of rhythms, dances & techniques largely ignored over time.

His skillful presentation and comprehensive teaching technique has lead to him performing and conducting seminars at many prestigious academic institutions such as the University of Maryland, University of Utah, UCSF, San Francisco State University, UC Berkeley & UCLA, etc.